Lage app

Som nevnt i innlegget «Hva koster det å få laget en app?» mottar vi i Empatix en del forespørsler fra bedrifter og privatpersoner som har en idè, og ønsker å få laget en app. Nest etter spørsmålet om pris, er spørsmålet «Hva skal til for å lage en app?», det vi får oftest.

Så hvis du lurer på hva du bør tenke på for å omsette appideen din til en virkelig app, har vi lyst til å hjelpe deg litt i gang!

Uten at vi vil knekke motivasjonen din i oppstartsfasen, er det nemlig en hel del aspekter du bør ha tenkt gjennom:

1. Hovedfunksjonalitet

Hva skal appen faktisk gjøre? Dette er sannsynligvis den delen du har best kontroll på, men ikke nøy deg med en setning om hva ideen og konseptet går ut på. Skriv det ned, og fortell hva som gjør din app unik og hvilken verdi den gir for brukerne. Vi opplever noen ganger at de som kontakter oss har problemer allerede med dette punktet, og ikke vil fortelle oss konseptet i frykt for at ideen blir rappet. For å rydde unna den misforståelsen med en gang:

Nei, vi stjeler ikke ideen din og lager appen selv!

  • For det første vil det være uprofesjonelt og direkte uetisk.
  • For det andre er vi konsulenter som jobber på timebasis for andre. Vi driver ikke med salg av software eller apper.
  • For det tredje er ikke en appide verdt så mye i seg selv. Dette er kanskje en smertefull innsikt, men det finnes over 3 millioner apper i App Store og Google Play per september 2015 – og ditt geniale konsept vil dessverre ikke automatisk overstråle alle disse appene. Det er din gjennomføringsevne, markedsføring, kapital og ditt harde arbeid som er avgjørende for om din app blir en suksess eller ikke.

Så ikke hold ideen for deg selv. Tvert i mot, vil vi oppfordre deg til å dele ideen din med så mange som mulig. Få innspill fra venner og fagfolk (gjerne oss!) – og raffiner konseptet.

PS: Hvis konseptet er «Det er litt som FaceBook/Instagram, men for XXX….», anbefaler vi å gå tilbake til tegnebrettet. Både vi og andre utviklere møter denne ofte. Problemet med et slikt konsept er at FaceBook og Instagram allerede finnes, og at disse har investert hundretalls millioner av dollar i utvikling. Hvis du ikke har tilsvarende budsjett, er det vanskelig å lage noe tilsvarende.

2. Finansiering

Det er en del kostnader ved å utvikle en app, og du bør ha tenkt gjennom finansieringen av både utvikling og markedsføring av appen. Hvis du ikke sitter med tilgjengelige midler, finnes det enkelte støtteordninger for innovasjon. Dette er verdt å sjekke f.eks:
Innovasjon Norges side om apputvikling.
Uten støtte eller egen startkapital, gjelder det å skaffe seg investorer og samarbeidspartnere. Les forøvrig vår bloggpost Få Empatix med på laget

Les også om våre erfaringer med prising i innlegget «Hva koster det å få laget en app?».

3. Forretningsmodell

Kanskje selvsagt, men tenk gjennom hvordan du kan tjene penger på appen! Hvis det ikke er en app som er ment som ren markedsføring av en bedrift, arrangement, e.l., ønsker du sannsynligvis en økonomisk gevinst av den.
Vurder om det er en app folk er villig til å betale for å kjøpe eller bruke, om det skal være mulig med kjøp i appen, eller om det er andre mulige inntektskilder. En vag ide om å selge annonseplass, vil neppe bringe deg langt…
En god forretningsmodell bør også si noe om pris, målgrupper, konkurrenter.

Innovasjon Norge har en beskrivelse av hvordan en slik forretningsmodell kan utformes her.

4. Grensesnitt

Har du konseptet og forretningsmodellen på plass, vil vi gjerne gjerne vite hvordan du tenker deg flyten i appen. Hvilke skjermbilder bør brukeren møte, og hvordan tenker du at disse skal se ut. Lage noen enkle skisser som dette:

Enkel skisse

Du behøver som du ser ikke være en talentfull designer, men gi oss et hint om hva du tenker! Det er svært verdifullt, og sparer masse tid (og penger) i oppstartsfasen.

5. Markedsføring

En av de vanligste fellene å gå i, er å glemme kostnadene ved å markedsføre appen. Dette er faktisk den viktigste delen av jobben, og som regel den største kostnaden. Regn altså med å bruke mer penger på markedsføring enn på utviklingen!
Hvordan markedsfører man så en app? Det er et tema som fortjener et eget innlegg, men noen stikkord er: eget nettsted, sosiale medier, Google Adwords, bloggere, anmeldelser, søkemotoroptimalisering, osv. Lista er lang.

6. Vedlikehold

I vårt innlegg om prising, sammenlignet vi en app med en bil. Denne sammenligningen har faktisk også noe for seg når det gjelder vedlikehold. I likhet med biler, trenger også appene et vedlikeholdsprogram. Den må oppdateres, tilpasses nye operativsystem, nye mobiltelefonmodeller, osv. I tillegg ønsker du antagelig å legge til ny funksjonalitet etterhvert. Vår erfaring er at:

En app aldri blir ferdig. Man bare slutter å videreutvikle den…

Dette oppsummerer de momentene du i det minste bør tenke gjennom før du setter i gang med apputviklingen. Lista er ikke utfyllende – det er mange hensyn å ta. Men dette kan være en grei sjekkliste for deg før du kontakter en apputvikler. Så når du har gjort tanker om alle punktene her:

 

Dette innlegget er basert på henvendelser vi har fått fra privatpersoner og bedrifter som ønsker å få laget en app. Den er også inspirert av artikkelen «So you want to build an App..», der apputvikleren Keith Casey i litt krasse ordelag deler sine erfaringer.